Tuesday 6 March 2012

#2 Kesantunan Berbahasa

Menurut Amat Juhari Moain (1992), kesantunan berbahasa adalah kesopanan dan kehalusan dalam menggunakan bahasa ketika berkomunikasi sama ada melalui lisan atau tulisan. Bahasa yang digunakan penuh dengan adab tertib, sopan santun dan mengandungi nilai-nilai hormat yang tinggi. Pada umumnya, bahasa yang sopan mempunyai kosa kata yang halus untuk menyampaikan sesuatu mesej atau perasaan, seperti ibarat kata bijak pandai:

“Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.”

            Dalam kehidupan kita seharian, kita digalakkan untuk menuturkan kesantunan apabila berbahasa dan berbicara. Perkara ini sangatlah penting untuk dipraktikkan supaya kita tidak dianggap sebagai biadab atau tidak berbudi bahasa. Di samping itu juga, apabila kita menggunakan kesantunan dalam berbahasa, kehalusan budi bahasa dan kesopanan jelas terpancar pada penuturnya dan perkara inilah yang akan menarik minat masyarakat luar untuk mempelajarinya terutama pelancong asing.

            Selain itu, kesantunan berbahasa juga dapat dilihat melalui sistem sapaan dan panggilan yang tersendiri. Hal ini kerana, kesantunan berbahasa mempunyai ciri-ciri yang tertentu, iaitu penggunaan kosa kata dan ganti nama diberi perhatian yang khusus agar sesuai dengan kedudukan, pangkat, umur dan keakraban hubungan. Dengan adanya ciri-ciri begini, kita akan mampu membawa bahasa Melayu ke satu tahap yang lebih tinggi dengan statusnya sebagai bahasa rasmi negara kita.

            Namun pada hari ini, kebanyakan masyarakat tidak mempedulikan sangat tentang kesantunan dalam berbahasa. Mengambil satu contoh yang benar-benar berlaku;

Tempat: Di gerai makan.
Situasi:  Kepenatan mungkin tidak dapat dielakkan lagi apabila seharian bertungkus-lumus menjalankan perniagaan bagi mencari sumber rezeki yang halal. Akhirnya, peniaga tersebut tidur sebentar sambil ditemani oleh jatuhan manik-manik kecil yang agak lebat di atas bumbung gerainya. Dalam kelebatan hujan pada petang itu, datang seorang pelanggan lelaki dalam lingkungan 40-an ke kedainya. Apa yang mengejutkan, lelaki tersebut terus memarahi peniaga tersebut;

              “Hoi, kalau nak tidur balik rumah lah.  Tak usah berniagalah…”

            Ucapan sebegini sering kali kita dengar pada hari ini. Mengapa perlu kita meninggikan suara seperti itu? Sangat mulia rasanya seandainya kita menggunakan bahasa yang halus untuk mengejutkan peniaga tersebut. Mungkin boleh kita mulakan ucapkan seperti ini;

            “Pak cik! Pak cik! Bangun pak cik. Saya hendak cendol satu…”

Ujaran seperti itu lebih lembut jika dibandingkan dengan kita mengherdiknya. Dengan cara ini, kita dapat mengejutkan peniaga tersebut dari tidurnya dengan baik. Alangkah sejuknya hati peniaga tersebut jika mendengar ucapan sebegini.

            Oleh hal demikian, kita seharusnya mengamalkan kesantunan berbahasa dalam apa jua situasi sekalipun. Kita perlu meletakkan nilai murni di hadapan. Dengan cara ini, kita akan mampu berfikir dengan baik dan jelas. Kesantunan, dalam konteks yang lebih luas, tidak hanya merujuk kepada kesantunan berbahasa semata-mata tetapi juga merujuk kepada aspek nonverbal seperti tingkah laku, mimik muka dan nada suara. Dalam hal ini, Lakoff (1975) mendefinisikan kesantunan sebagai perlakuan yang mengurangkan pergeseran dalam sesuatu interaksi. Dengan itu, kesantunan perlu dipupuk dan disemaikan terhadap pelajar dari semasa ke semasa.

Sumber:
http://www.scribd.com/doc/27252868/KESANTUNAN-BERBAHASA
http://addin-mariberbahasa.blogspot.com/2007/06/kesantunan-berbahasa.html

No comments:

Post a Comment