Friday 16 March 2012

#10 Budi Bahasa Budaya Kaunter


Siapa yang tidak pernah berurusan di kaunter. Saya yakin dan pasti setiap orang mempunyai pengalaman yang tersendiri semasa berurusan di kaunter. Kecil, besar, muda atau tua, semuanya akan berurusan di kaunter. Apa yang membezakan ialah pengalaman semasa berurusan di kaunter tersebut.

Bila sebut kaunter, ada yang rasa takut. Mana tidaknya, petugas yang bertugas di kaunter dilihat tidak begitu mesra untuk melayan pelanggan yang datang untuk mendapatkan perkhidmatan. Ada yang diherdik, ada yang tidak dipedulikan, buat endah tidak endah, pandang pun tidak dan sebagainya. Yang paling membuatkan masyarakat tidak gemar untuk berurusan di kaunter ialah disebabkan oleh petugas kaunter tidak pandai untuk memberikan sekuntum senyuman kepada pelanggannya.

Namun begitu, kita juga perlu memahami situasi yang dihadapi oleh petugas kaunter. Mereka terpaksa berdepan dengan pelbagai kerenah dan bermacam-macam ragam. Mungkin disebabkan  terpaksa mengulang jawapan dan persoalan yang sama setiap hari, mereka berasa sedikit tertekan dan menyebabkan mereka bersikap demikian. Seandainya kita berada di tempat mereka, kemungkinan kita juga turut merasakan apa yang mereka rasai.

Alhamdulillah, urusan saya di kaunter am Fakulti Bahasa pada hari ini tidak menakutkan seperti yang diceritakan oleh teman-teman sekuliah. Petugas kaunter pada hari ini melemparkan senyuman sebagai pembuka bicara. Apabila melihatkan senyuman yang dilontarkan, maka dengan mudah saya menjalankan urusan di kaunter pada pagi ini.

Berbudi bahasa pusaka bangsa
Pantun gurindam budaya kita,
Orang berbudi kita berbahasa,
Orang memberi kita merasa.

Pantun di atas menggambarkan kepada kita bahawasanya amalan berbudi bahasa perlu diterapkan semasa berurusan di kaunter. Sememangnya perasaan kecewa akan timbul apabila pertanyaan yang lemah lembut dibalas dengan layanan yang tidak sepatutnya. Walau bagaimanapun, adab dan amalan berbudi bahasa perlu juga diamalkan di kaunter. Dengan cara ini, kita mampu membentuk masyarakat yang berbudi bahasa.

P/s: Kalau kita tengok orang yang tidak berbudi bahasa, kita perlu juga tengok diri kita berbudi atau tidak. Kalau kita tengok orang yang tinggi nilai budi bahasanya, maka contohilah dia.




No comments:

Post a Comment