Tuesday 13 March 2012

#7 Peraturan? Mudah atau Susah


Kempen Budi Bahasa yang dilancarkan pada 11 Jan 2005 merupakan agenda lima tahun kerajaan dalam misinya melahirkan rakyat Malaysia yang berbudi bahasa. Malah, melemparkan senyuman dan mengucapkan terima kasih merupakan budi bahasa yang paling asas yang boleh dilakukan oleh setiap individu.

Kalau dilihat kepada perkembangan ekonomi, ekonomi negara kita terus berkembang pesat, bahkan penggunaan teknologi semakin meningkat dari hari ke hari. Namun, cara pemikiran kita masih tidak menepati dengan kemajuan yang dikecapi. Seperti mana yang kita sering kali mendengar ungkapan “infrastruktur kelas pertama, mentaliti kelas ketiga”. Mengapa ini semua terjadi?

Berbalik kepada kejadian hari ini, saya amat terkejut melihat kepada tingkah laku seorang pemuda yang tidak segan dan silu memotong barisan ketika hendak membayar makanan di sebuah restoran. Walhal pada ketika itu, orang ramai yang ingin membayar makanan telah berbaris panjang sambil memegang pinggan berisi makanan. Perlakuan yang ditunjukkan oleh pemuda itu telah menggambarkan kepada kita betapa identiti dan jati diri masyarakat Malaysia semakin luntur.

Masih terngiang-ngiang di telinga saya tentang satu wacana yang dilontarkan oleh seorang profesor kepada pelajarnya, “kalau lampu isyarat pun kita tidak boleh patuh, maka ada yang tidak kena dengan diri kita”. Maksud yang ingin disampaikan ialah, kalau peraturan semudah itu tidak dapat dipatuhi, bagaimana dengan peraturan lain yang lebih susah. Adakah kita mampu untuk mematuhinya?


No comments:

Post a Comment