Monday 2 April 2012

#21 Jenis-Jenis Bahasa Kiasan


Masyarakat Melayu merupakan masyarakat yang kaya dengan nilai-nilai murni dan bahasanya. Lihat sahaja kepandaian nenek moyang kita dalam membentuk perkataan-perkataan yang sangat halus untuk menyampaikan nasihat, teguran, pandangan dan sebagainya. Kebiasaannya, masyarakat zaman dahulu mengambil alam sekeliling dan pengalaman mereka sebagai unsur pembentukan peribahasa yang seterusnya bertindak sebagai pedoman kepada masyarakat.

Za’ba membahagikan peribahasa kepada dua jenis, iaitu peribahasa bersifat selapis dan bersifat dua lapis. Peribahasa selapis bererti apa sahaja ungkapan itulah maksudnya. Sifat terus terang tanpa maksud yang terselindung. Peribahasa selapis ini terdiri daripada bidalan, pepatah dan perbilangan, manakala peribahasa dua lapis pula bermaksud pengertian yang dimaksudkan berlainan daripada sesuatu yang dilihat daripada zahirnya.

Peribahasa

Indirawati Zahid (1998: 979), peribahasa merupakan cabang kekayaan bahasa yang dimiliki oleh semua bahasa dan merupakan satu ungkapan yang di dalamnya tersirat makna yang cukup mendalam lagi persis untuk tujuan kelancaran komunikasi. Penggunaan peribahasa mampu membuatkan orang yang dituju tidak mudah merasa tersinggung apabila berkomunikasi. Contohnya:

- Sudah jatuh, ditimpa tangga ( menggambarkan keadaan seseorang yang ditimpa oleh sesuatu kemalangan, kemudian datang pula kemalangan yang lain menimpa ke atas dirinya )

- Bagai kaca terhempas ke batu ( seseorang yang sangat sedih atau kecewa )

Perumpamaan

Nik Hassan Basri (2007: 332), perumpamaan dikenali sebagai simile, iaitu sejenis gaya bahasa perbandingan atau peribahasa yang bersifat perbandingan dua perkara yang sebenarnya berlainan atau perbandingan satu hal dengan sesuatu yang lain tetapi dianggap sama. Selain itu, perumpamaan turut menggunakan perkataan seperti, bagai, bak, ibarat, laksana dan umpama. Contohnya:

- Seperti gergaji dua mata ( seseorang yang mengambil kesempatan daripada pertelingkahan antara dua pihak )

- Seperti aur ditarik songsang ( amat susah menyempurnakan sesuatu pekerjaan yang kurang teratur )

Pepatah

Pepatah merupakan rangkaian kata-kata yang berkerat-kerat atau berpatah-patah, tetapi mengandungi unsur pengajaran. Setiap rangkai pepatah terdiri daripada dua baris atau lebih dan ia disebut satu demi satu seolah-olah seseorang itu sedang membuat perbilangan atau perkataan. Contohnya:

- Ada batang, adalah cendawan tumbuh ( ada rezeki walau di mana juga berada )

- Ada sampan, hendak berenang ( orang yang sengaja mencari kesusahan, sedangkan ada cara yang boleh memudahkannya )

Simpulan Bahasa

Abdullah Hassan (1986) mendefinisikan simpulan bahasa sebagai ungkapan yang terjadi dalam rentetan yang sesuai dengan pola frasa bahasa Melayu. Pada umumnya, makna sesuatu simpulan bahasa berbeza sekali daripada makna perkataan yang membentuknya, iaitu tidak ada perkaitan langsung antara rangkaian kata-kata itu dengan apa yang dirujuknya. Contohnya:

- Berkepala dua ( tidak berpendirian atau memihak ke sana dan memihak ke sini )

- Langkah kanan ( bernasib baik atau bertuah )


No comments:

Post a Comment