Friday 6 April 2012

#25 Bahasa dan Simbol

Irama dan lagu tidak boleh dipisahkan. Begitulah juga bahasa dan simbol. Jika kita perhatikan di sekeliling kita, banyak simbol yang digunakan untuk menerangkan sesuatu perkara. Sebagai contoh, simbol-simbol yang diletakkan di sepanjang jalan untuk memberi peringatan kepada pemandu supaya berhati-hati. Walaupun dengan menggunakan simbol, kita dapat memahami mesej yang ingin disampaikan.

Walau bagaimanapun, tidak semua yang memahami simbol-simbol yang diletakkan sebagai panduan buat kita. Seandainya ramai yang memahami simbol-simbol di sepanjang jalan, sudah pasti masalah kemalangan dapat dikurangkan kerana semua pengguna jalan raya akan berhati-hati semasa memandu.

Namun, bukan mengenai papan-papan tanda di tepi jalan yang ingin diperkatakan, tetapi mengenai tanda dan simbol yang diletakkan di dalam bilik kuliah. Tanda apa yang sering kali diletakkan di dalam bilik kuliah? Sudah semestinya tanda dan simbol dilarang makan di sini.

Setiap kali saya masuk ke dalam bilik kuliah, saya dapati keadaan bilik kuliah kotor dengan pembalut makanan dan botol air minuman. Kenapa perkara ini masih lagi berlaku sedangkan di pintu telah ditampalkan dengan tanda ini agar para pelajar dapat melihatnya dan di sebelah dalam bilik kuliah, amaran ini ditegaskan lagi dengan ayat “dilarang makan dan minum di dalam bilik kuliah ini”.

Perkara sebegini sering kali berlaku dalam kehidupan kita. Walau di mana kita berada, kita sering mengalami masalah yang sama. Tidak faham atau buat-buat tidak faham yang telah menyebabkan amalan ini terus dilakukan.


No comments:

Post a Comment