Monday 16 April 2012

#26 Ubat Gigi dan Cincin

Hari ini, saya mencuba sesuatu yang baru. Orang tua dahulu pernah menyatakan bahawa untuk bersihkan cincin, gunakanlah ubat gigi. Saya sangka apa yang diberitahu tidak betul. Hal ini demikian kerana, saya beranggapan bahawa cincin hanya boleh dibersihkan dengan cecair khas yang khusus agar cincin itu tidak rosak.

Untuk membuktikan teori ini, saya mengambil sebentuk cincin dan cuba membersihkannya dengan ubat gigi. Selama lima minit bermain dengan ubat gigi dan cincin, akhirnya saya membasuh cincin tersebut. Alangkah terkejutnya apabila melihat cincin yang dahulunya hitam akibat peluh dan kotoran akhirnya hilang. Kini, cincin saya telah kembali bersinar.

Apa yang ingin saya maksudkan di sini, sekiranya kita tahu mengenai sesuatu, kita perlu melakukannya untuk mendapatkan hasil. Selagi kita tidak melakukannya, kita tidak boleh mengeluarkan sesuatu andaian mengenainya. Usahalah dengan bersungguh-sungguh.

Dan seperkara lagi, jangan mudah memandang ringan terhadap pandangan dan pendapat orang lain. Mungkin ada kebenaran di sebalik pandangan yang diberikan. Hormatilah pandangan mereka, dengan itu orang lain juga akan menghormati pandangan kita.


No comments:

Post a Comment