“Orang yang dapat
menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain.”
Ayat yang saya tulis di
atas adalah antara kata-kata cerdik pandai tentang orang yang menegur dan
ditegur. Dalam kehidupan kita seharian, kita tidak terlepas melakukan kesilapan
dan kesalahan. Oleh hal demikian, kita memerlukan teguran agar dapat kita
membaiki kelemahan yang ada pada diri kita.
Teguran secara asasnya
bersifat membina dan ada masanya teguran itu boleh menjadi satu benda yang
pedas kepada orang yang ditegur. Teguran yang membina kebiasaannya bersifat lembut,
spontan, menyenangkan dan apa yang ditegur itu dapat kita terima dengan hati
yang terbuka. Sementara itu, teguran yang pedas biasanya menyakitkan, menyindir
dan membuatkan hati kita mudah melenting.
Saya juga pernah
menegur dan juga ditegur. Tapi kali ini, saya merasakan teguran yang diberikan
kepada saya agak keras sedikit berbanding kebiasaannya. Saya seakan-akan tidak
berani untuk mendongakkan kepala apabila ditegur. Pada pandangan saya, teguran
itu sudah tidak menjadi satu teguran apabila orang yang menegur itu seperti
sedang memarahi saya.
Sepatutnya, teguran itu
boleh dilakukan dengan lebih mesra agar apa yang ingin disampaikan dapat
diterima. Saya mengakui bahawasanya teguran bersifat keras juga diperlukan
dalam membantu membentuk diri untuk menjadi seorang guru yang baik. Namun,
apabila teguran itu kelihatan seperti sedang memarahi seseorang, teguran yang
dibuat itu akan disambut dengan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Walau
bagaimanapun, saya berterima kasih kepada beliau kerana sanggup menegur
kesilapan yang saya lakukan.
Apa yang pasti, setiap
orang yang menegur pasti juga sedia ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan
ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Ingat! Apabila anda
menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya tiga jari anda telah
menuding kepada diri anda sendiri.
“Sampaikanlah yang
benar walaupun ianya pahit…”
No comments:
Post a Comment