Thursday 5 April 2012

#24 Teguran

“Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain.”

Ayat yang saya tulis di atas adalah antara kata-kata cerdik pandai tentang orang yang menegur dan ditegur. Dalam kehidupan kita seharian, kita tidak terlepas melakukan kesilapan dan kesalahan. Oleh hal demikian, kita memerlukan teguran agar dapat kita membaiki kelemahan yang ada pada diri kita.

Teguran secara asasnya bersifat membina dan ada masanya teguran itu boleh menjadi satu benda yang pedas kepada orang yang ditegur. Teguran yang membina kebiasaannya bersifat lembut, spontan, menyenangkan dan apa yang ditegur itu dapat kita terima dengan hati yang terbuka. Sementara itu, teguran yang pedas biasanya menyakitkan, menyindir dan membuatkan hati kita mudah melenting.

Saya juga pernah menegur dan juga ditegur. Tapi kali ini, saya merasakan teguran yang diberikan kepada saya agak keras sedikit berbanding kebiasaannya. Saya seakan-akan tidak berani untuk mendongakkan kepala apabila ditegur. Pada pandangan saya, teguran itu sudah tidak menjadi satu teguran apabila orang yang menegur itu seperti sedang memarahi saya.

Sepatutnya, teguran itu boleh dilakukan dengan lebih mesra agar apa yang ingin disampaikan dapat diterima. Saya mengakui bahawasanya teguran bersifat keras juga diperlukan dalam membantu membentuk diri untuk menjadi seorang guru yang baik. Namun, apabila teguran itu kelihatan seperti sedang memarahi seseorang, teguran yang dibuat itu akan disambut dengan masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Walau bagaimanapun, saya berterima kasih kepada beliau kerana sanggup menegur kesilapan yang saya lakukan.

Apa yang pasti, setiap orang yang menegur pasti juga sedia ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya tiga jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri.

“Sampaikanlah yang benar walaupun ianya pahit…”





No comments:

Post a Comment