Thursday 19 April 2012

#29 Diam Itu Tanda Setuju. Betul ke?

Orang kata, diam itu tanda setuju. Betul ke? Kalau zaman dahulu, perkara ini mudah kita perhatikan. Hal ini kerana, jika seseorang anak dara dirisik atau dipinang oleh seorang lelaki, anak dara itu hanya akan berdiam diri dan tersenyum sahaja. Dan pada ketika itulah ibu bapa akan mengetahui yang anak dara mereka bersetuju dengan peminangan itu. Begitulah komunikasi masyarakat dahulu kala dalam membuat keputusan terutama dalam soal perkahwinan.

Tetapi, pada zaman sekarang, situasi telah berubah. Apabila seseorang itu diam, pelbagai persoalan bermain-main di fikiran. Adakah mereka betul-betul faham atau tidak dengan segala apa yang berlaku.

Contoh yang paling mudah dan jelas ialah, situasi di dalam bilik darjah. Apabila guru menanyakan kepada pelajar sama ada memahami pelajaran atau tidak. Dari sini, kita dapat lihat ada pelajar yang mendiamkan diri. Apabila situasi ini berlaku, kita sukar untuk menterjemah apa yang difikirkan oleh pelajar tersebut sama ada memahami atau tidak.

Oleh hal demikian, kita seharusnya lebih kreatif untuk mentafsir perlakuan sebegini supaya apa yang kita tafsirkan tidak memberi kesan kepada individu tersebut.


No comments:

Post a Comment