Friday 20 April 2012

#30 Yang Mana Lebih Penting?

Pada zaman sekarang, sesiapa yang tidak tahu untuk menggunakan peralatan teknologi seperti telefon bimbit, komputer dan sebagainya boleh dianggap ketinggalan zaman. Penggunaan teknologi ini telah menjadi satu keperluan terutama telefon bimbit. Boleh dikatakan rata-rata masyarakat pada hari ini mempunyai sekurang-kurangnya dua buah telefon bimbit setiap orang.

Kita menyedari bahawa perkembangan teknologi ini adalah untuk memudahkan komunikasi berlaku. Namun begitu, adakah kita benar-benar memahami cara menggunakan teknologi ini, terutama telefon bimbit?

Pada pandangan saya, masih ramai yang tidak pandai menggunakannya. Kenapa saya berkata begini? Saya faham dan bersetuju bahawa telefon penting dalam hidup kita untuk menyampaikan maklumat dan komunikasi. Namun, kita tidak boleh menggadaikan nyawa kita semata-mata hanya untuk menjawab atau membalas panggilan terutamanya semasa memandu.

Saya pasti perkara ini sering berlaku dalam kalangan pemandu. Saya juga mengalami perkara yang sama. Tetapi bukan bermaksud saya yang menggunakan telefon semasa memandu. Pada malam ini, saya menunggang motosikal seperti biasa. Sampai satu ketika, saya berasa hairan dengan perlakuan sebuah kereta di hadapan yang mana perlahan dan ada ketikanya bergerak ke kiri dan ke kanan. Saya mengambil keputusan untuk memotong kereta tersebut. Semasa cuba memotong kereta tersebut, saya mendapati pemandu tersebut telah menggunakan telefon semasa memandu.

Pada hemah saya, yang mana lebih penting, nyawa atau telefon. Andai ingin menggunakan atau bercakap semasa memandu, silalah menggunakan “handfree” ataupun berhenti terlebih dahulu. Itu lebih selamat daripada menggunakan terus semasa memandu. Sesaat terleka, segala-galanya akan musnah. Oleh itu, fikirlah terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu perkara. Janganlah kita menyesal di kemudian hari.





No comments:

Post a Comment