Thursday 26 April 2012

#34 Tiket dan Hebahan

Hari ini, saya telah pergi ke stesen kereta api untuk membeli tiket. Malangnya, hajat saya untuk membeli tiket pada hari ini tidak kesampaian kerana tiket sudah habis dijual. Saya sedikit terkejut kerana, kebiasaannya pada waktu pengajian begini, tiket tidak pernah habis. Namun, pada hari ini tiket habis dijual. Mungkinkah disebabkan hari Selasa yang bakal muncul merupakan hari cuti umum, iaitu untuk meraikan hari pekerja. Jadi, pelajar mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung halaman masing-masing dengan menaiki perkhidmatan kereta api.

Semasa berada di stesen ini, saya teringat kembali peristiwa yang berlaku sebelum cuti pertengahan semester yang lalu di mana kami terpaksa menunggu hampir lima jam sebelum tibanya kereta api yang dijadualkan tiba sekitar pukul 12.30 pagi. Kelewatan yang berlaku ini berpunca daripada kerosakan yang dialami oleh enjin kereta api tersebut.

Keadaan stesen pada malam ini agak sesak. Akibat kelewatan yang dialami, para penumpang mula mengeluarkan makanan yang dibawa dan menjamu selera di stesen sambil duduk bersila. Ada juga dalam kalangan penumpang yang mula mencari sudut untuk tidur.

Apa yang kami kesalkan pada malam itu ialah, tidak ada khabar berita dari pihak stesen yang menyatakan kereta api mengalami kerosakan. Kami dibiarkan tidur bergelimpangan di atas lantai yang sejuk. Dan apabila salah seorang daripada penumpang pergi menanyakan mengenai perkara ini, penumpang tersebut dimarahi oleh pegawai stesen.

Beginilah sikap segelintir pegawai-pegawai di mana kita sebagai orang awam terutama pengguna tidak diberi layanan yang sepatutnya. Bukan susah sebenarnya, pihak stesen sebenarnya boleh memaklumkan kepada penumpang bahawasanya kereta api mengalami kerosakan dan tidak membiarkan kami menunggu dan terus menunggu tanpa khabar berita. Kalau ada dalam kalangan penumpang yang mengalami kecemasan, bukankah itu telah menyusahkan penumpang tersebut.

Oleh hal demikian, dalam apa jua yang kita lakukan, sekiranya kita ada maklumat mengenai sesuatu perkara, molek kiranya kita menyebarkannya untuk kepentingan masyarakat. Kita janganlah bersikap pentingkan diri sendiri dengan menyusahkan orang lain. Kerana, akan ada masanya kita memerlukan pertolongan orang lain juga.


No comments:

Post a Comment