Wednesday 18 April 2012

#28 Satu Tetapi Banyak


Semua bahasa bergantung pada makna dalam perkataan dan ayat. Makna tidak mungkin dapat dikaji secara formal atau secara terasing daripada konteks atau teks. Hal ini demikian kerana, setiap perkataan yang ditulis mahupun yang diujarkan itu mempunyai makna yang tersurat dan tersirat.

Menurut Za’ba (2000:264) apabila kita bercakap atau menulis, kita akan memakai susunan perkataan yang sekumpul-sekumpul dengan tentu hujung pangkalnya dan tempat berhentinya, serta memberi faham yang sempurna tiap-tiap sekumpul kata yang dikatakan itu. Tiap-tiap sekumpul perkataan yang sempurna maksudnya demikian tetaplah tak dapat tidak ia mencakapkan dari hal sesuatu benda dan menyatakan apa hal benda itu.

Oleh sebab itu, kita tidak seharusnya mengambil mudah tentang hal ini terutama dalam berkomunikasi. Hal ini demikian kerana, sesuatu ujaran itu akan menyebabkan perselisihan jika tidak difahami dengan betul. Contoh;

“makan mak”

Apa yang kita fahami dari contoh di atas. Jika seseorang itu lurus dan bendul, dia akan menyatakan bahawa anak itu ingin memakan ibunya. Namun, jika kita berfikir dan mendengar ayat tersebut dengan intonasinya, mungkin apa yang kita fahami akan berubah seperti ayat tersebut membawa maksud mengajak ibunya untuk makan bersama.

Perkara ini juga berlaku sebentar tadi. Apabila seorang kawan menyatakan kepada saya “gelap Syam”. Saya mulanya berfikir adakah beliau ingin menyatakan saya seorang yang gelap. Namun, apa yang beliau cuba sampaikan ialah, suasana sekarang gelap.

Oleh hal demikian, makna adalah penting dalam penggunaan dan pemakaian bahasa. Tanpa makna, ujaran atau bunyi-bunyi bahasa itu tidak berfungsi.


No comments:

Post a Comment