Friday 27 April 2012

#35 Salam, A'kum @ Assalamualaikum

..“Salam, kowg pny vdeo ad pd aku. Nnt maila anta pndrive d box **-*-*”


Pada hari ini, saya telah menerima satu pesanan yang dihantar melalui ruangan mesej di ‘facebook’.  Apakah kesalahan yang terdapat dalam pesanan ini? Kalau kita perhatikan, pesanan ini mengandungi pencampuran bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Selain itu, pesanan ini juga menggunakan singkatan perkataan. Namun, bukan aspek ini yang ingin saya timbulkan. Saya ingin menarik perhatian para pembaca tentang perkataan “Salam”.

Apa yang salah dengan perkataan “Salam”? Perkataan ini sering kali kita gunakan terutama apabila menghantar pesanan ringkas (SMS). Salah satu perkataan lain yang sering kali digunakan ialah “A’kum”. Kedua-dua perkataan ini sebenarnya tidak sesuai untuk digunakan untuk membawa maksud menyampaikan salam.

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat tinggal)”. Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (QS. 43:89).

Melalui ayat di atas, dapat kita nyatakan bahawa perkataan “Salam” lebih sesuai untuk menunjukkan selamat tinggal dan bukan untuk membawa maksud menyampaikan salam, iaitu sejahteralah ke atas kamu.

Perkataan “A’kum” pula merupakan perkataan yang sering kali digunakan untuk menghantar pesanan ringkas. Mungkin mengandaikan perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka dipendekkan perkataan ini kepada “A’kum”. Sedarkah kita apakah sebenarnya maksud di sebalik perkataan ini? “A’kum” adalah singkatan kepada “Avde Kokhavim U Mazzalot” yang bermaksud hamba-hamba binatang dan orang-orang sesat. Selain itu, perkataan “A’kum” juga adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi dan untuk orang-orang bukan Yahudi yang bermaksud “Binatang” dalam bahasa Ibrani.

Sunah Rasulullah S.A.W, antaranya tentang bab memberi salam. Baginda memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat dengan salam yang penuh “Waalaikumussalam warahmatulallah hi wabarakatuh”

Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan “As Salam”, iaitu sama makna dengan Assalamualaikum. Oleh hal demikian, kita perlulah berhati-hati ketika menggunakan, memilih atau menulis setiap perkataan. Janganlah kita semata-mata menggunakan sesuatu perkataan tanpa mengetahui maksud sebenar di sebalik perkataan itu, sama ada perkataan itu membawa maksud yang baik atau sebaliknya.


No comments:

Post a Comment