Wednesday 4 April 2012

#23 Forum Bahasa Melayu 2012


Alhamdulillah, pada hari ini saya berkesempatan menghadiri satu forum, iaitu FORUM BAHASA MELAYU 2012: KEBERKESANAN PENDEKATAN MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU DAN MEMPERKUKUHKAN BAHASA INGGERIS (MBMMBI) DALAM KONTEKS PENDIDIKAN DI SEKOLAH anjuran Exco Akademik dan Kerjaya, Jawatankuasa Mahasiswa Kediaman Luar Kampus (JMKLK) 2011/2012. Forum ini telah berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah.

Forum yang diadakan ini sedikit sebanyak telah meningkatkan kefahaman saya tentang kepentingan untuk memartabatkan bahasa Melayu. Kita sedia maklum bahawasanya bahasa Melayu telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia. Oleh hal demikian, kita sebagai warganegara Malaysia perlulah mengangkat martabat bahasa Melayu setinggi yang mungkin.

Dalam forum ini juga, saya tertarik kepada satu ulasan yang dibuat oleh seorang ahli panel dalam menjawab persoalan yang dikemukakan. Beliau ialah Prof. Dr. Teo Kok Seong, merupakan satu-satunya ahli panel berbangsa Cina. Daripada ulasan yang dibuat, beliau telah menyatakan bahawa bahasa Melayu itu sendiri telah memberikan tiga nilai utama kepada bangsa Melayu.

Pertamanya ialah bahasa Melayu menjadi asas ilmu pengetahuan. Maksudnya, bahasa Melayu itu perlu didahulukan penggunaannya berbanding bahasa-bahasa lain kerana bahasa Melayu itu lebih dekat dengan masyarakat Malaysia.

Kedua, adalah sebagai khazanah budaya Melayu. Kita perlu mengetahui bahawa tanpa bahasa Melayu, kita tidak akan mengetahui budaya Melayu dengan sedalamnya.

Dan yang ketiga ialah, bahasa Melayu itu dikatakan mempunyai nilai kognisi, iaitu menunjukkan atau mengajarkan cara orang Melayu memproses ilmu. Prof. Teo telah memberi contoh yang mudah berkaitan dengan nilai yang ketiga ini. Beliau telah mengambil contoh apabila seseorang itu sendawa. Jika dalam budaya barat, sendawa merupakan satu perkara yang menjijikkan atau tidak sopan. Oleh itu, apabila seseorang itu sendawa, ‘I’m sorry’ akan diucapkan untuk memohon maaf di atas kelakuan itu.

Namun perkara ini berbeza dengan adab dan amalan kita sebagai orang Melayu dan beragama Islam. Selepas sendawa, lebih afdal jika diucapkan ‘Alhamdulillah (segala puji bagi Allah)’ kerana sendawa itu adalah satu nikmat yang diberikan oleh-Nya kepada kita.

Apa yang menariknya, walaupun Prof. Teo merupakan seorang yang berbangsa Cina, namun pengetahuan beliau tentang adab, pemikiran dan nilai Melayu sangat tinggi. Semangatnya juga berkobar-kobar dalam memperjuangkan identiti orang Timur. Semoga perjuangannya berterusan dan disambut serta disokong oleh orang-orang Melayu terutama generasi muda.



No comments:

Post a Comment