Friday 4 May 2012

#40 Luahan Hati


Alhamdulillah. Setelah berpenat lelah dalam menghasilkan blog ini, akhirnya sampailah kepada entri terakhir untuk kursus Sosiolinguistik Melayu. Sedar tidak sedar, masa itu berlalu dengan pantas. Mungkin pada mulanya, saya merasakan tugasan dalam bentuk penulisan di blog merupakan satu perkara yang tidak menyeronokkan. Namun, anggapan awal saya meleset juga akhirnya.

Saya merupakan salah seorang pendatang baru dalam dunia blog. Sebelum ini saya tidak pernah menulis atau meluahkan perasaan di dalam blog. Tugasan yang diberikan inilah yang membuatkan saya berjinak-jinak dengan dunia blog. Rupa-rupanya menulis ini merupakan satu perkara yang menyeronokkan. Tambahan pula, sebagai bakal guru, saya seharusnya banyak menulis. Dan untuk menghasilkan penulisan yang bermutu, saya harus banyak membaca. Alhamdulillah, tugasan yang diberikan ini telah banyak membantu saya dalam mencari maklumat tambahan. Seperti kita sedia maklum, cabaran adalah besar bagi guru pada masa kini. Kita harus bersedia dari segi mental dan juga fizikal untuk melayan pelbagai kerenah anak-anak murid.

Secara keseluruhan, daripada situasi-situasi yang telah diberikan, dapat kita jelaskan bahawa sosiolinguistik ini merupakan satu bidang yang cukup luas. Ia merangkumi perkaitan di antara masyarakat dan juga bahasa. Segala bentuk perhubungan yang berlaku merupakan cakupan yang dikaji dalam sosiolinguistik.

Di samping itu, melalui situasi-situasi tersebut dapat kita nyatakan betapa pentingnya penggunaan bahasa dalam perhubungan kita seharian. Bahasa Melayu merupakan satu bahasa yang indah. Amat malang bagi kita seandainya kita tidak mampu menggunakan bahasa Melayu dengan sebaik mungkin. Hal ini demikian kerana, bahasa Melayu mempunyai peranan yang luas bukan sahaja sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi bagi negara Malaysia tetapi juga sebagai bahasa perpaduan. Dengan mengamalkan penggunaan bahasa dengan baik, kita dapat membentuk satu perhubungan yang cukup indah.

Apa yang menarik perhatian saya ialah, di dalam kursus ini juga ditekankan sifat-sifat kesantunan yang sejak akhir-akhir ini makin dilupakan. Kami dididik dengan nilai-nilai murni seperti hormat-menghormati, tidak pentingkan diri sendiri dan sebagainya. Dengan adanya nilai-nilai murni sebegini, kita mampu melahirkan satu suasana yang aman dan damai tanpa adanya sengketa.

Akhir sekali, saya mengharapkan penulisan di dalam blog ini akan memberi kebaikan kepada para pembaca. Saya juga mengharapkan penulisan ini  menepati kehendak pensyarah kami, iaitu Puan Husna Faredza bt Mohamed Rezwan yang telah banyak memberi tunjuk ajar kepada kami. Sebelum saya mengakhiri entri ini, saya ingin memohon seribu kemaafan kepada para pembaca seandainya penulisan saya ini telah menyinggung hati dan perasaan. Terima kasih kerana sanggup meluangkan masa untuk membaca setiap entri yang telah dihasilkan. Assalamualaikum w.b.t..




No comments:

Post a Comment