Wednesday 2 May 2012

#38 Kelas Batal!!!


Kelas batal? Sudah tentu pelbagai tafsiran dapat dibuat. Bagi sesetengah pelajar, apabila mendengar perkataan kelas batal, pasti ada yang bersorak keriangan. Fenomena ini sudah menjadi kelaziman. Namun, tidak kurang juga yang merasakan kerugian kerana pada hari tersebut mereka tidak dapat untuk menuntut ilmu.

Pagi ini, suasana cukup indah dengan udara yang nyaman dan segar. Suasana yang saya nikmati pagi ini sedikit terganggu apabila melihatkan kawan serumah balik dari kelas dengan muka yang agak masam. Hati ingin bertanya, tetapi perasaan takut menyelubungi diri apabila melihat wajah sebegitu. Namun, saya kuatkan semangat untuk bertanya. Setelah ditanya, barulah saya tahu bahawa pada pagi ini kelas dibatalkan. Pada fikiran saya, kalau kelas batal, muka mestilah menunjukkan wajah gembira tetapi ini sebaliknya pula.

Saya kuatkan hati untuk bertanya sekali lagi. Setelah itu, barulah saya mengetahui sebenarnya hanya beliau seorang sahaja yang pergi ke kelas pagi ini. Kawan-kawan sekelas beliau tidak pergi kerana sudah mengetahui dari awal mengenai kelas yang dibatalkan pada pagi ini. Apa yang membuatkan kawan serumah saya menjadi marah adalah, sikap kawan-kawan sekelas yang hanya mendiamkan diri dan tidak memberitahu beliau mengenai perkara ini. Sedangkan, jika beliau mempunyai maklumat mengenai sesuatu, sudah pasti beliau akan menyebarkan maklumat tersebut.

Beliau menyifatkan bahawa rakan-rakannya mementingkan diri sendiri. Mereka hanya berbuat baik dan berkawan hanya untuk mendapatkan sesuatu.

Dalam hidup, kita tidak boleh terlalu mementingkan diri sendiri. Hal ini demikian kerana, tidak akan terlepas seseorang itu daripada mendapatkan pertolongan orang lain. Walau apa jua yang kita buat, akhirnya kita memerlukan bantuan orang lain untuk menguruskan jenazah kita apabila kita sudah meninggal dunia. Jadi, seharusnya kita saling tolong-menolong memudahkan urusan orang lain. 


No comments:

Post a Comment