Thursday 3 May 2012

#39 Janji Melayu!


Semangat untuk menjalani latihan mengajar atau praktikum semakin hari semakin membara-bara. Mana tidaknya, sudah ramai yang mengambil kesempatan cuti hari buruh yang lepas untuk berkunjung ke sekolah pilihan masing-masing. Ada yang pergi ke negeri Pahang dan ada juga yang pergi ke Negeri Sembilan. Bak kata orang, sambil menyelam minum air. Di samping mereka pergi melihat sekolah, mereka juga mengambil kesempatan untuk menghilangkan tekanan belajar dengan bersiar-siar di tepi pantai.

Hari ini, saya ingin sekali berkongsi tentang masa. Ya, masa merupakan satu perkara yang sangat penting. Allah juga ada menyebut mengenai masa dalam surah Al-Asr 103: (1-3) yang bermaksud, [1] Demi Masa! [2] Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, [3] Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Berbalik kita kepada cerita berkunjung ke sekolah pilihan masing-masing. Pada malam sebelum pergi melihat sekolah, saya tengok kawan-kawan serumah begitu beria-ria untuk ke sana. Ada dalam kalangan mereka yang tidur awal kerana ingin memandu dalam jarak yang jauh.

Menjelang pagi, selepas solat Subuh, saya tengok salah seorang kawan serumah sudah siap berpakaian untuk ke sekolah kerana mereka telah berjanji untuk bergerak ke sana pada pukul 8 pagi. Namun, setelah pukul 8 muncul, mereka masih tidak dapat untuk bergerak ke sana. Apabila ditanya, ada yang baru bangun dan belum siap lagi. Sedangkan pada sebelah malam, semua sudah bersepakat untuk bergerak pada pukul 8 pagi.

Begitulah yang dikatakan sebagai janji Melayu. Apabila berjanji, sukar untuk ditepati. Bagaimana kita hendak bersaing jika kita tidak mampu untuk menguruskan masa dengan baik. Oleh hal demikian, kita perlulah mengubah paradigma masyarakat supaya lebih menghargai masa dan menjadikan janji Melayu itu sebagai janji yang boleh dipakai dan tidak untuk dipertikaikan. Dalam hidup bermasyarakat umpamanya, janji merupakan satu perkara yang perlu ditepati dan dipegang. Apabila kita mampu memegang janji kita sebaik mungkin, generasi masa hadapan juga akan mampu memegang janji mereka. Dengan itu, keharmonian dalam masyarakat akan lebih terjalin.


No comments:

Post a Comment